Nie obawiaj się zmian w normie ISO 9001:2015!

Koniecznie przeczytaj artykuł Beaty Łuczak- eksperta Laboratorium Polska w dziedzinie ISO 9001

 

 

Jak autorzy normy ISO 9001:2015 wyjaśniają zmiany w jej najnowszej wersji?

 

Prace nad wydaniem normy ISO 9001:2015 weszły w kolejną fazę. 9 lipca br. opublikowano wersję FDIS (z ang. ostateczna wersja robocza międzynarodowego standardu). Kraje członkowskie Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej ISO mają dwa miesiące na ustalenie swoich stanowisk i przeprowadzenie głosowania przed 9 września 2015 r.

Dr Nigel H. Croft – przewodniczący Komitetu Technicznego ISO/TC 176/ SC2 odpowiedzialnego za nowe wydanie normy ISO 9001 oraz jego współpracownicy Scott Dawson, Lorri Hunt w niniejszym artykule wyjaśnią, dlaczego przygotowywany dokument tak radykalnie różni się od poprzednich wydań i co sprawi, że ma pozostać w niezmienionym kształcie do 2030 roku.

Osobom zajmującym się normą ISO 9001 przyświeca wizja, że ich produkty tj. norma ISO 9001, ISO 9004 i materiały pomocnicze, mają być uznawane na całym świecie oraz traktowane przez organizacje jako integralny składnik zrównoważonego rozwoju, obok ochrony środowiska i społecznej odpowiedzialności biznesu. System zarządzania jakością oparty na normie ISO 9001 powinien pomagać organizacjom dostrzegać szanse rozwoju i umożliwiać wprowadzanie innowacji w sposób kontrolowany. Misją wspomnianego komitetu technicznego nie jest zaangażowanie się w certyfikację, mimo iż ściśle współpracuje on z IAF (International Accrediation Forum). Scott Dawson przypomina, że certyfikat ISO 9001 nie powinien być głównym celem wdrożenia systemu zarządzania jakością. Nie chodzi też o koncentrowanie się na tym, by zadowolić auditora jednostki certyfikującej. To klienci firmy auditują ją bowiem każdego dnia i to na nich powinna być skupiona cała uwaga. Normę ISO 9001 należy wykorzystywać jako benchmark do oceny przez firmę swojej działalności pod kątem tego, na ile może się ona stawać dostawcą z wyboru dla obecnych i potencjalnych klientów. Jeśli firma skupi się na zdobywaniu lub utrzymywaniu przewagi konkurencyjnej, spełnianiu i przewyższaniu oczekiwań klientów, wtedy będzie mogła pokazać im, że w całym wysiłku, jaki został włożony w certyfikację, nie chodziło tylko o sam papier.

Cały artykuł do przeczytania na stronie www.laboratoriumpolska.pl/aktualnosci/9