CONCRETE CANOE RACES czyli wyścig betonowych kajaków.

Na Politechnice Poznańskiej w zespole Koła Naukowego Studentów Budownictwa trwają przygotowania do startu w tegorocznym CONCRETE CANOE RACES czyli wyścigu betonowych kajaków. To coroczne międzynarodowe zawody, które w tym roku odbędą się 29 maja w holenderskim Arnhem. W wyścigu nie wystarczy mieć ekipę sprawnych kajakarzy i dobry sprzęt, ten sprzęt, to znaczy kajak trzeba samodzielnie zbudować i to z nietypowego materiału – z betonu.

W tegorocznych przygotowaniach ekipę wspiera organizacyjnie Fundacja ALTUM. Jak zwykle poznańska ekipa, broniąca polskich barw w zawodach może liczyć na sponsorów, w tym między innymi firmy: Schomburg Polska, Bricoman oraz Styropoz.

Tak o przygotowaniach do nowego wyścigu i ubiegłorocznej edycji piszą studenci działający w KNSB:

KONKURS CONCRETE CANOE RACES

Wyścig betonowych kajaków jest corocznym wydarzeniem, na które zjeżdżają się studenci z całej Europy. Po edycjach 2013 w Ultrechcie i 2014 w Almelo przyszedł czas na to, by 29 maja studenci europejskich uniwersytetów wraz ze swoimi kajakami udali się do Arnhem . Każdy zespół projektuje i buduje swoją własną jednostkę pływającą. Organizatorzy stawiają uczestnikom wymagania dotyczące zarówno wielkości (między 4 a 6 metrów długości), jak i konstrukcji (w całości wykonany z betonu, a stal może być użyta jedynie do połączenia tych części, pod warunkiem, że nie daje dodatkowej wytrzymałości). Po wykonaniu kajaka każdy zespół transportuje go do Holandii, by zmierzyć się z pozostałymi drużynami w wyścigach na 100, 200 i 400 metrów w drużynach damskich, męskich i mieszanych. Organizatorzy zaznaczają, że poza rywalizacją i naukowym charakterem, wydarzenie ma na celu integrację europejskiego środowiska studentów budownictwa.

W POPRZEDNIM ROKU

W proces budowy zeszłorocznego kajaka zaangażowanych było 9 osób z Koła Naukowego. Rozpoczęli oni swoją pracę od zaprojektowania mieszanki betonowej. Dzięki wsparciu pracowników Instytutu Konstrukcji Budowlanych przebadanych zostało 15 różnych receptur, każdą pod kątem wytrzymałości na ściskanie i rozciągnie, aby wybrać najlepszą.

Forma, która nadała kształt wylewanemu betonowi, wykonana została ze styropianu. Był to zestaw przekrojów poprzecznych złączonych i odpowiednio wyszlifowanych.

Beton wylewany był w technologii suchego torkretowania dzięki uprzejmości firmy Torkret Sp. z o.o. Pierwsza warstwa miała grubość ok. 7 mm. Następnie nałożono stalową siatkę, która miała wzmacniać konstrukcję. Na nią nałożono kolejną cienką warstwę betonu. Dnia 19.06.2015r. w Brandenburgii odbyły się zawody, w których nasza kobieca ekipa zakwalifikowała się do ćwierćfinału.

Parametry kajaka: długość – 4,57 m; szerokość – 75cm; wysokość – 35 cm; grubość ścianek – 1,0-2,5 cm; waga – 107 kg.

CO NOWEGO W TYM ROKU?

W tym roku wraz z nową i zmotywowaną ekipą będziemy dążyć do obniżenia masy kajaka mniej więcej o połowę, między innymi poprzez zaprojektowanie cieńszych ścianek kajaka i wykonanie niższych burt. Plany zakładają też użycie pistoletu natryskowego do wylewania betonu, czy zastosowanie technologii wycinania wodnego do stworzenia styropianowej formy. Przeprowadzimy też serię badań, jak nasiąkliwość czy wytrzymałość na ściskanie i rozciąganie, by stworzyć jeszcze lepszą recepturę mieszanki betonowej.

 

Zdjęcie: KNSB