Kogo słuchają liderzy polskiego biznesu?

Krzysztof Rybiński, Jacek Santorski oraz Henryka Bochniarz i Andrzej Klesyk – to nazwiska osób które najchętniej są słuchane przez polskich liderów. To ich wypowiedzi są najbardziej inspirujące dla ludzi biznesu w Polsce.

Ośrodek analityczny Think Tank opublikował wyniki tegorocznego badania „Kogo słuchają polscy liderzy 2012”. To druga edycja tego interesującego badania, które Think Tank realizuje we współpracy z Instytutem Monitorowania Mediów oraz Google.

„Przez ostatnie trzy lata coś zmieniło się w oczekiwaniach liderów wobec osób, których rad chcą słuchać. Mniej wierzą tym, którzy twardo trzymają się swoich przekonań. Szukają raczej inspiracji u tych, którzy potrafią stawiać trudne pytania” – to wniosek jaki wysnuwają sami autorzy badań.

W badaniu liderów wzięło udział 511 osób. Wyniki zestawiana analizując trzy źródła danych (w różnej proporcji). Pierwsze źródło to bezpośrednie wskazania liderów biznesu (badanie ilościowe). Drugie źródło to liczba cytowań i publikacji w prasie i internecie według monitoringu Instytutu Monitorowania Mediów (www.imm.pl). Trzecie źródło danych analizowanych w badaniu to liczba wyszukiwań osoby w Google (narzędzie Google Trends umożliwia porównywanie popularności poszczególnych haseł i sprawdzanie najczęściej wyszukiwanych zagadnień w różnych kategoriach - google.pl/trends).

Badanie było prowadzone w trzech kategoriach: ekonomiści, doradcy, liderzy biznesu. W generalnym rankingu zwyciężył Jacek Santorski. W poprzedniej edycji badania w 2009 r. pierwsze miejsce zajął prof. Leszek Balcerowicz. Najchętniej słuchany doradca biznesu Jacek Santorski - psycholog biznesu, doradca firm, twórca Akademii Psychologii Przywództwa i firmy doradczej Values, potrafi łączyć różne rodzaje doświadczeń: z zakresu przywództwa, zarządzania zmianą, motywowania, samodyscypliny. „To znak czasów – poszukujemy dziś takich autorytetów, które potrafią łączyć różne punkty widzenia i których doświadczenia są różnorodne” – piszą autorzy raportu.

W poszczególnych kategoriach ciekawa zmiana nastąpiła w kategorii: ekonomiści. Okazuje się, że w  polskiej rzeczywistości AD 2012 najchętniej słuchany jest prof. Krzysztof Rybiński (awansował z 3 pozycji poprzedniego zestawienia). Rektor uczelni Vistula i profesor Szkoły Głównej Handlowej (w latach 2008–2010). Ekonomista dobrze czujący się w mediach i z tych mediów dobrze znany. Ale liderzy biznesu znają jego głos prezentowany także w debatach, podczas których z pasją stawia ciekawe i niejednokrotnie bardzo ostre pytania i diagnozy. Jego wystąpienia w mediach to zazwyczaj kategoryczne podważenie obecnego status quo i opozycja do oficjalnego stanowiska ekonomistów z kręgów rządowych, to także stanowcze wymaganie szukania nowych recept na rozwiązanie obecnych problemów gospodarczych.