20 maja 2025
Obszar działalności: Aktualności, Gospodarka

Europejski Zielony Ład. Czy padnie komenda: „ster prawo na burt”?

Free Neurath Lignite Power Plant photo and pictureZielony Ład UE (European Green Deal), ogłoszony w 2019 r., pozostaje kluczowym filarem polityki klimatycznej Unii Europejskiej. Jednak w 2025 roku – po ubiegłorocznych, czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego i w związku z powołaniem nowej Komisji Europejskiej – polityka ta przechodzi istotny przegląd i aktualizację. Przynajmniej tak deklarują czołowi europejscy politycy.

Kontekst zmian

Nowa Komisja działa w realiach:

  • przeciągającej się wojny w Ukrainie,
  • rosnących kosztów energii i życia w państwach członkowskich,
  • silnego nacisku na odbudowę konkurencyjności przemysłowej,
  • presji ze strony rolników i MŚP dotkniętych rygorystycznymi wymogami środowiskowymi,
  • rosnących potrzeb w zakresie bezpieczeństwa i obronności.

Wydaje się jednak, że jednym z najbardziej istotnych czynników wpływających na zmianę polityki klimatycznej UE może być radykalna zmiana polityki, w tym gospodarczej przez administrację amerykańską. Administracja USA pod dyrygenturą Donalda Trumpa, zupełnie nie ogląda się wstecz, bez zahamowań zdaje się przeć do zmiany dotychczasowego status quo i konsensusu zachodniego świata co do kierunków polityki klimatycznej w skali globalnej. Komisja Europejska stara się odnaleźć w tej nowej sytuacji, ale jednocześnie zachować jak najwięcej z założeń European Green Deal. Jak dalece uda się zachować taką politykę balansowania i utrzymana kursu na bardzo wzburzonym oceanie, bez bardziej istotnych korekt kursu? Czas pokaże.

Zakres i cele aktualizacji

Nowa Komisja (na lata 2024–2029) nie wycofuje się z celów klimatycznych, ale stawia na:

  • większy pragmatyzm i elastyczność w implementacji celów neutralności klimatycznej,
  • równowagę między zieloną transformacją a bezpieczeństwem gospodarczym, energetycznym i militarnym,
  • lepsze dostosowanie regulacji do możliwości MŚP,
  • przesunięcie nacisku z legislacji na inwestycje i innowacje (np. zielone technologie, infrastruktura wodoru, energia jądrowa).

Najważniejsze kierunki rewizji Zielonego Ładu:

  1. Przegląd pakietu „Fit for 55”
    Możliwe korekty w harmonogramie lub zakresie obowiązków dla sektorów najbardziej obciążonych (transport, rolnictwo, przemysł).
  2. Ograniczenie nowych obciążeń dla rolnictwa
    Strategia „Od pola do stołu” (Farm to Fork) zostaje przeformułowana lub częściowo zawieszona.
  3. Rewizja systemu ETS 2 (dla transportu i budynków)
    Zmiana kalendarza lub mechanizmów rekompensat dla gospodarstw domowych i MŚP.
  4. Nowy plan inwestycyjny:
    Ogłoszenie programu „Clean Industrial Deal”, który ma wspierać zielone inwestycje przy jednoczesnym wzmacnianiu konkurencyjności przemysłu.
  5. Nowe podejście do ESG i raportowania CSRD
    Wydłużenie terminów dla MŚP, uproszczenie wymagań raportowych, większe wsparcie narzędziowe.

Plany i terminy uszczegółowienia zmian strategii

  • Lato–jesień 2025: przygotowanie nowej strategii Zielonego Ładu (Green Deal 2.0) jako elementu szerszego pakietu gospodarczego Komisji.

Zima 2025/2026: publikacja nowych priorytetów legislacyjnych i rewizji wybranych aktów prawnych (w tym ETS 2, LULUCF, dyrektywy CSRD i AFIR).

Wnioski (i nadzieje związane z korektami)

  • UE utrzymuje klimat jako kluczowy kierunek strategiczny, ale wdrożenie celów będzie bardziej zniuansowane i dostosowane do aktualnych realiów geopolitycznych i gospodarczych.
  • Nowy Zielony Ład będzie bardziej zintegrowany z polityką przemysłową, obronną i technologiczną.
  • Przedsiębiorstwa mogą spodziewać się bardziej proporcjonalnych i realistycznych wymagań, zwłaszcza w zakresie raportowania ESG i transformacji energetycznej.