Przed nami kolejne wydarzenie w ramach Festiwalu Piastowskiego w Szwajcarii. Tym razem serdecznie zaprasamy na spotkanie w formule online. 3 listopada 2022 na Fanpage’u Embassy of Poland in Bern o godzinie 18:00 rozpocznie się rozmowa moderowana na temat „Kulturalne, polityczne i ekonomiczne znaczenie Zjazdu Gnieźnieńskiego”. W dykusji wezmą udział Elżbieta Cherezińska i dr Agnieszka Budzińska-Bennett, a poprowadzi ją Marzena Mikosz.
Nasz festiwal ma za cel przybliżenie polskiej muzyki z czasów pierwszych Piastów nie tylko Polonii w Szwajcarii, a także publiczności lokalnej, która, również dzięki towarzyszącym wykładom i dyskusjom, zapoznać się będzie mogła z kluczowymi dla polskiej kultury i historii postaciami tej epoki.
Agnieszka Budzińska-Bennett – wokalistka, harfistka, muzykolog. Nominowana do Nagrody Mediów Publicznych 2021 za „promocję polskiej kultury na całym świecie, niezwykłe umiejętności i pasję, z którą przybliża słuchaczom zapomniane skarby polskiej muzyki dawnej”. Dwukrotnie nominowana do presiżowych Paszportów Polityki (2012 i 2013), m.in. za „za promowanie polskiej muzyki dawnej na najwyższym poziomie wykonawczym” (A. Suprynowicz, Polskie Radio) i „za konsekwencję w odkrywaniu muzyki średniowiecznej, rzetelność w docieraniu do jej artystycznej istoty, wnikliwość w poznawaniu jej historyczno-kulturowych kontekstów i radość w dzieleniu się jej pięknem” (D. Cichy, Radio Kraków). Nazwana „jednym z najlepszych ambasadorów naszego kraju” (W. Paprocki, Ruch Muzyczny). Dyplomowana pianistka, absolwentka muzykologii Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu (mgr w 1999 r.; doktorat w 2010 r.) oraz klasy śpiewu Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii (Wydział Średniowiecza i Renesansu 2001 w klasie D. Vellarda i R. Levitta, MAS in Vocal Ensemble Music 2011 z E. Tubb i A. Rooleyem). Śpiewu i interpretacji ponadto uczyła się pod kierunkiem takich artystów jak E. Kirkby, A. Boothroyd (Londyn), B. Thornton, B. Bagby (Kolonia) oraz S. Haselhoff (Bazylea), w SCB studiowała również grę na harfach średniowiecznych z H. Rosenzweig. W latach 2001-2004 odbyła pomagisterskie studia muzykologiczne i skandynawistyczne na uniwersytecie w Bazylei (m. in. z Wulfem Arltem), gdzie piastowała rownież stanowisko archiwistki zbiorów mikrofilmów Instytutu Muzykologii. Jest założycielką i kierowniczką artystyczną międzynarodowego ensemble Peregrina specjalizującego się w wykonawstwie muzyki wczesnego średniowiecza, z którym nagrała już dwanaście wysoko ocenianych przez międzynarodową krytykę płyt: Filia praeclara (Divox 2008) uhonorowana została prestiżowym ECHO-KLASSIK 2009 w kategorii najlepszego nagrania roku a capella, a płyta pierwsza część cyklu Mare Balticum (Muzyka w średniowiecznej Danii) dla niemieckiej wytwórni Tacet, otrzymała Classical Music Award ICMA 2019. Płyty ensemble Peregrina otrzymały również dwie nominacje do Fryderyka (2013 & 2019). Agnieszka Budzińska-Bennett stale współpracuje z licznymi uznanymi zespołami muzyki dawnej (ensemble Perlaro, Dragma, La Cetra, Accademia dell’Arcadia), prowadzi również gościnnie takie zespoły jak Chór Polskiego Radia, Capella Cracoviensis, czy Flores Rosarum, prezentując zarówno repertuar średniowieczny jak i muzykę XVII-XVIII wieku na najważniejszych festiwalach muzyki dawnej w całej Europie, Azji oraz USA. Nagrywa regularnie dla wytwórni Raumklang, Glossa, Ramée, Divox, Tacet, Brilliant Classics, L’Empreinte Digitale, Pan Classics (nagrała dotychczas 35 albumów) oraz współpracuje ze stacjami radiowymi i telewizyjnymi (m.in. WDR, Bayerischer Rundfunk, DRS2, BBC3, PR Dwójka, TVP Kultura). Od roku 2016 prowadzi 10-płytowy projekt nagraniowy „Mikołaj Gomółka – Opera Omnia” (150 psalmów do przekładów Jana Kochanowskiego), kierując Chórem Polskiego Radia. Dwa pierwsze podwójne albumy tego cyklu wydane zostały przez Polskie Radio i nominowane do nagrody Fryderyk 2019 (Psalmy pielgrzymów oraz Psalmy poranne i wieczorne) oraz Fryderyk 2020 (Psalmy dziękczynne i pokutne oraz Psalmy królewskie) w kategorii „Najlepszy album muzyki dawnej”. W tym roku ukazał się trzeci podwójny album (vols 5 & 6 – Psalmy historyczne oraz Psalmy błagalne I). Pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett ukazało się również wydanie wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł (Raumklang 2019, nominacja ICMA 2019). W roku 2018 TVP Kultura zaprezentowala 40’ portret artystki w programie „Scena klasyczna”, w roku 2020 dużą popularnością cieszyła sie audycja „Domówka z Dwójką” z jej udziałem. Artystka zadebiutowała na scenie w L’incoronazione di Poppea C. Monteverdiego pod dyr. K. Junghänela w Theater Basel w podwójnej roli Amore i Valletto w sezonie 2003/2004, interesuje ją również opera i muzyka współczesna (prapremiera opery Mord im St. Johann A. Pflügera, Bazylea 2009; prapremiera dedykowanego jej utworu na głos i taśmę Columba nitens G. Bennetta na jubileuszu ICST w Züricher Hochschule der Künste 2015, w Zentrum für Kunst und Medientechnologie w Karlsruhe 2017 oraz w Berner Münster 2018). Agnieszka Budzińska-Bennett w latach 2002-2003 wykładała muzykę liturgiczną XII wieku w Schola Cantorum Basiliensis i należała do kadry badawczej tej instytucji w latach 2011-2014. W latach 2013-2015 wykładała również chorał gregoriański i historię muzyki średniowiecznej w Musikhochschule Trossingen w Niemczech, a następnie historię muzyki średniowiecznej w Schola Cantorum Basiliensis (2016-2017). Dalsza działalność pedagogiczna i akademicka Agnieszki Budzińskiej-Bennett obejmuje szereg wykładów gościnnych i kursów mistrzowskich muzyki dawnej (Schola Cantorum Basiliensis, UAM w Poznaniu, University of Madison-Wisconsin, Universität Würzburg, Handschriftenzentrum Biblioteki Uniwersyteckiej w Lipsku, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Uniwersytet Papieski w Krakowie, Letnie Metodyczne Kursy Muzyki Dawnej w Warszawie, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Letnia Międzynarodowa Akademia Muzyki Dawnej w Warszawie, Burg Fürsteneck, Uniwersytet w Tartu oraz Hochschule für Musik und Theater w Lipsku). Obecnie wykłada muzykologię na Uniwersytecie we Freiburgu w Niemczech. Agnieszka Budzińska-Bennett jest autorką szeregu artykułów o muzyce dawnej (publikacje UAM, UJ oraz zagraniczne, jak Basler Jahrbuch für Historische Musikpraxis czy Scripta w wydawnictwie Schwabe) oraz ksiażki Subtilitas. Słyszalne i niesłyszalne aspekty motetu ars antiqua. Tekst – kontekst – intertekst (PTPN, Poznań 2012). W roku 2019 została uhonorowana ministerialną odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz Srebrną Odznaką Honorową Województwa Małopolskiego – Krzyżem Małopolskim.
Elżbieta Cherezińska – gość prelekcji. Polska pisarka, teatrolog, specjalizuje się w powieści historycznej i literaturze pięknej. Elżbieta Cherezińska studiowała na Wydziale Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Pisarka debiutowała w 2005 roku biografią Szewacha Weissa – Z jednej strony, z drugiej strony. W 2009 roku ukazał się pierwszy tom cyklu Północnej drogi. Serię rozpoczyna Saga Sigrun, kolejne części to Ja jestem Halderd, Pasja według Einara oraz Trzy młode pieśni. Akcja sagi toczy się w Norwegii. Przypada na epokę wikingów – przełom X i XI wieku. Trzy lata później pisarka rozpoczęła nowy cykl Odrodzone królestwo, który składa się z 4 tomów – Korona śniegu i krwi, Niewidzialna korona, Płomienna korona i Wojenna korona. Akcja powieści rozpoczyna się w XIII wieku, w czasie rozbicia dzielnicowego w Polsce. Przedstawia losy naszego kraju oraz walkę o władzę. W twórczości Cherezińskiej znalazły się również następujące pozycje: Gra w kości, Legion, Turniej cieni oraz cykl Harda. Pisarka za swoją twórczość została uhonorowana nagrodami. Powieść Niewidzialna korona otrzymała tytuł „Najgorętszej książki lata”, a Legion stał się Książką Roku 2013. W 2018 roku Cherezińska dostała Doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Marzena Mikosz, producent, manager kultury, marketer i specjalista od PR. Od ponad 20 lat zajmuje się organizacją wydarzeń kulturalnych i biznesowych. Na swoim koncie ma organizację ponad 300 wydarzeń: małych, kameralnych spotkań, konferencji prasowych, road shows, tras koncertowych, festiwali, targów. Od wielu lat zajmuje się promocją polskiej kultury i biznesu na świecie. W ramach Roku Polskiego we Francji współorganizowała „Polskie Wesele” w Chamonix czy Maraton Chopinowski w Paryżu. Podczas Roku Polsko-Niemieckiego była producentem „Polskiej Wioski” podczas Hafengeburtstag w Hamburgu, którą przez cztery dni odwiedziło ponad dwa miliony widzów. Od siedmiu lat mieszka w Szwajcarii, gdzie zajmuje się budowaniem relacji pomiędzy polskimi i szwajcarskimi przedsiębiorcami i organizuje wydarzenia kulturalne. Współpracuje z Polsko – Szwajcarską Izbą Handlową, PAIHem, Polską Ambasadą w Bernie i wydziałami gospodarczymi i kulturalnymi kantonów: Schwyz, Luzern, Zurich i Zug.
Projekt finansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2022