3 listopada 2022
Forma aktywności: ,
Obszar działalności: Aktualności, Kultura, Wydarzenia
Typ publikacji: aktualności informacje

Ostatnie spotkanie w ramach Festiwalu Piastowskiego w Szwajcarii

13 listopada 2022 w Kościele Herz Jesu, Aemtlerstrasse 41, Zurych Wiedikon o godzinie 13:35 rozpocznie się Koncert Sacer Nidus – w ramach wydarzenia wystąpi Ensemble Peregrina pod kierunkiem Agnieszki Budzińskiej-Bennett.

Agnieszka Budzińska-Bennett  to wokalistka, instrumentalistka, badaczka muzyki średniowiecza i renesansu. Założycielka i liderka międzynarodowego ensemble Peregrina. Laureatka wielu prestiżowych nagród i wyróżnień.

Ensemble Peregrina, założony w 1997 roku przez polską śpiewaczkę i muzykolog Agnieszkę Budzińską-Bennett w Bazylei, bada i wykonuje muzykę sakralną i świecką Europy od IX do XIV wieku. Głównym zainteresowaniem zespołu są wczesne polifonie i monofoniczne repertuary szkoły Notre Dame oraz akwitańska nova cantica; celem zawsze jest poszukiwanie twórczego „kontrapunktu” dla głównego nurtu w mniej znanych źródłach peryferyjnych. Programy zespołu charakteryzują się starannym doborem tematów i utworów, zawsze zwracając szczególną uwagę na ich wzajemne relacje tekstowe i muzyczne.

Interpretacja i styl Peregriny opiera się na oryginalnych materiałach źródłowych i traktatach oraz najnowszych badaniach muzykologicznych i historycznych. Zespół stara się jak najściślej zbliżyć się do wykonania przekazywanego w źródłach, bez konieczności rezygnowania z wyważonego i pięknego wykonania wokalnego.

Stała współpraca zespołu ze Schola Cantorum Basiliensis, gdzie spotykali się i studiowali jego członkowie, zaowocowała nagraniem płyt CD Mel et lac (Raumklang 2005) z pieśniami mariańskimi z Akwitanii z XII wieku oraz Filia praeclara (Divox 2008) z muzyką średniowieczną z XIII i XIII wieku. Polskie klasztory klarysek z XIV wieku. Obie płyty zyskały uznanie w prasie europejskiej i amerykańskiej, m.in. dwukrotnie Goldberg 5 (ES), Selection Musicora (CH), CD miesiąca (Muzyka 21 PL), Supersonic Pizzicato (LUX). Filia praeclara zdobyła również prestiżową nagrodę ECHO-KLASSIK 2009 za najlepsze nagranie roku a cappella. W latach 2011-2017 ukazało się sześć nowych płyt CD: Crux z paryską muzyką wielkanocną z XIII i XIV wieku (Glossa 2011), Sacer Nidus z najstarszą zachowaną muzyką średniowiecznej Polski (Raumklang 2011), Veiled Desires – Lives and Loves of Nuns w średniowieczu (Raumklang 2012, nominacja do International Classical Music Awards 2013), Cantrix, prezentujący muzyczną przeszłość Zakonu Maltańskiego z Królewskich Klasztorów Sigena i Las Huelgas (Raumklang 2013), Miracula z muzyką średniowieczną dla św. Mikołaja (Tacet 2014) oraz Codex 457 z muzyką średniowieczną z Tyrolu (Musikmuseum 2017). W pierwszym tomie czteropłytowego projektu Mare Balticum z najstarszą zachowaną muzyką z Danii (Muzyka w średniowiecznej Danii, wydana przez Tacet 2017) do Peregriny dołączył znany wykonawca Benjamin Bagby (Sequentia). Ten album zdobył International Classical Music Awards ICMA 2019 w kategorii muzyki dawnej. Drugie nagranie Mare Balticum – Medieval Finland and Sweden (Tacet 2019) – otrzymało Supersonic Pizzicato i nominację do ICMA 2020. Tom 3 – kompletne utwory Wizlava von Rügen (Tacet 2020) – otrzymał również nominację ICMA 2021. Ostatnia Mare Album Balticum Pomerania ze średniowieczną muzyką z północnej Polski i Niemiec ukazał się w 2021 roku.

Peregrina występowała na licznych festiwalach w Szwajcarii (m.in. Lucerne Festival), Belgii (Bozar), Polsce, Niemczech, Hiszpanii, Francji, Austrii, Wielkiej Brytanii, Estonii, Litwie, Łotwie, Islandii, Włoszech, Czechach, Holandii oraz koncertowała trzy razy w USA. Koncerty Peregriny były regularnie transmitowane przez SFR2, Deutschlandfunk, Südwestfunk, SWR2, BR, Klaasika Radio, PR2 i BBC3.

Nazwa peregrina, wędrowiec, nawiązuje do przekazu muzyki i idei przez Europę w średniowieczu, ale także odzwierciedla osobiste podróże samych śpiewaków. Członkowie zespołu (pochodzący z Polski, Szwajcarii, Finlandii, Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii) wspólnie osiągają dynamiczną równowagę poprzez swoje różne pochodzenie i jednoczą się, aby naśladować interakcje i konwergencję kultur i historii wykonywanej muzyki.

Obecnie trzonem zespołu są Agnieszka Budzińska-Bennett, Lorenza Donadini, Hanna Järveläinen, Grace Newcombe, Baptiste Romain i Marc Lewon. Do projektu Mare Balticum do zespołu dołączył Benjamin Bagby (Sequentia).

Kelly Landerkin jest najcenniejszym członkiem zespołu od 20 lat. Przez ponad dwie dekady działalności koncertowejzespół współpracował również ze śpiewakami Ulrike Andersen, Clarą Coutouly, Anitą Dettwiler (współzałożycielką grupy), Kate Dineen, Raitisem Grigalisem, Eve Kopli, Els Janssens, Veroniką Jensovską- Holliger, Agnieszka Kowalczyk, Sabine Lutzenberger, Hanna Marti, Tobie Miller, Kinga Misiak, Matthieu Romanens, Cristina Rosario, Csongor Szántó, Mathias Spoerry, Witte-Maria Weber i Agnieszka Tutton oraz instrumentaliści Jane Achtman, Susanne Ansorg, Annette Baucal, Biffi, Isacco Colombo, Bolette Roed, Elisabeth Rumsey, Felix Verry, Mara Winter i Aliénor Wolteche.

Nasz festiwal ma za cel przybliżenie polskiej muzyki z czasów pierwszych Piastów nie tylko Polonii w Szwajcarii, a także publiczności lokalnej, która, również dzięki towarzyszącym wykładom i dyskusjom, zapoznać się będzie mogła z kluczowymi dla polskiej kultury i historii postaciami tej epoki.

Projekt finansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2022

FORMULARZ KONTAKTOWY

Napisz przed jakim wyzwaniem stoi Twoja organizacja? Jaki problem wymaga rozwiązania lub jaka decyzja dotycząca obecnej sytuacji jest do podjęcia i wymaga wsparcia eksperckiego?






    W czym możemy pomóc?

    * pole obowiązkowe