Raport prezentuje oceny i opinie uczestników festiwalu dotyczące jednego z najbardziej rozpoznawalnych festiwali muzycznych w Polsce. Głos festiwalowiczów jest szczególnie istotny gdyż podczas tej edycji festiwalu kontynuowano wprowadzoną rok wcześniej zmianę jego formuły. Odbiór festiwalu i wprowadzonych zmian pozwala organizatorom wydarzenia na
Podczas trwania festiwalu w dniach od 13 do 15 lipca 2018 roku, koordynowany przez badaczy Fundacji Altum i Regionalnego Obserwatorium Kultury UAM zespół ankieterów przeprowadził badanie publiczności Jarocin Festiwal 2018. Łącznie, objęło ono swoją skalą 300 uczestników imprezy. Badanie festiwalowiczów w swoim założeniu miało zrealizować cztery nadrzędne cele projektu wyartykułowane w formie pytań.
Zasadnicze pytania badawcze (cele):
- Kim jest publiczność Jarocin Festiwal 2018?
- Jakie są motywacje oraz formy uczestnictwa festiwalowiczów?
- Jak oceniają oni tegoroczną edycję wydarzenia?
- Czy, a jeśli tak to w jaki sposób, zmieniają się uczestnicy JF oraz ich odbiór nowej formuły festiwalu?
Celem badania edycji festiwalu w 2018 było m.in. znalezienie odpowiedzi na pytania o to, jak w ostatnich latach zmieniła się jarocińska publiczność oraz jak ocenia ona festiwal w obecnej formule.
Michał Mękarski wskazuje: „Dzięki badaniom ankietowym zrealizowanym w 2014 oraz 2017 i 2018 roku, mogliśmy zestawić ze sobą dwie odmienne koncepcyjnie edycje festiwalu. Pozwoliło nam to zobrazować za pomocą danych jak wraz ze zmianą formuły wydarzenia zmienił się profil uczestników imprezy. Dziś w większym stopniu odbiorcami Jarocin Festiwalu są osoby lepiej wykształcone, w średnim wieku, pracujące, z dużych miast. Porównując tegoroczną edycję festiwalu z tą z roku 2014 można zauważyć także, że zmienia on swój zasięg przyciągania publiczności z regionalnego na ogólnopolski.”
Inicjatorem badania był Urząd Miejski w Jarocinie, który również sfinansował projekt. Efektem prac badawczych jest opublikowany raport. Dostarczy on organizatorom wydarzenia gruntownej wiedzy dotyczącej kwestii fundamentalnych z punktu widzenia planowania przyszłych edycji festiwalu i zarządzania nim.
Dostęp do wyników trzech badań (pierwszego, zrealizowanego w 2014 roku, drugiego w 2017 roku oraz aktualnego, prezentowanego w raporcie), umożliwił zestawienie wybranych zagadnień i porównanie opinii festiwalowej publiczności na przestrzeni ostatnich lat. Dzięki analizie porównawczej zespół był w stanie nakreślić (i zrozumieć) różnice i podobieństwa między trzema edycjami festiwalu, a tym samym wzmocnić obraz oceny publiczności dla tegorocznej edycji. W konsekwencji, możliwe było jeszcze pełniejsze podjęcie próby uchwycenia pewnych trendów i znalezienia odpowiedzi na kluczowe pytanie o to, jak zmienia się festiwal i jak na te zmiany reagują jego odbiorcy. Jest to szczególnie istotne biorąc pod uwagę rozpoczętą w 2017 i kontynuowaną w tym roku zmianę formuły festiwalu.
Projekt umożliwił poznanie ocen i oczekiwań uczestników festiwalu – tak istotnych z punktu widzenia zmiany jego formuły. Końcowy raport zawiera analizę porównawczą opinii łącznie 1157 uczestników festiwalu (edycje:18,17,14).