28 września 2021
Forma aktywności:

Targi TRAKO 2021 okiem uczestnika

Ponowne budowanie bezpośrednich relacji i okazja do zawierania transakcji handlowych

W cieniu pandemii COVID-19 w dniach 21-24.09.2021 odbyły się w Gdańsku z powodzeniem 14. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2021. Z uwagi na panującą sytuację było to bardzo długo wyczekiwane wydarzenie sektorowe, zwłaszcza przy zeszłorocznym deficycie inicjatyw podobnego typu. Warto przypomnieć, że w minionym okresie tylko nieliczne organizacje branżowe decydowały się na organizację konferencji i seminariów (jako okazji do networkingu i podejmowania dyskusji merytorycznych), tym bardziej w wydaniu stacjonarnym.

Tegoroczna edycja Targów była okazją do świętowania wielu jubileuszy firm, od lat funkcjonujących dla dobra społeczeństwa (przewoźnicy kolejowi wraz z dostawcami nowych i zmodernizowanych pojazdów szynowych). Uwagę zwróciły „doraźne konsorcja” niektórych przedsiębiorstw i wspólne premiery opracowanych rozwiązań technicznych. Oprócz pewnych powiązań kapitałowych z pewnością decydującym aspektem w kwestii współpracy była dobra wola Zarządów firm, co może świadczyć o chęci wspólnego komunikowania o polskiej myśli technicznej.

Jeśli mowa o firmach to coraz śmielej przekonują się one do działań B+R+I. Od okresu liderowania jednostek naukowych przeszliśmy do systemowej dominacji przedsiębiorców w zakresie sięgania po dofinansowanie z różnego rodzaju funduszy UE (poprzez wsparcie Instytucji Pośredniczących). Jak wynika z doświadczenia zespołu Fundacji Altum zebranego w ramach coachingu i doradztwa, nota bene z innych obszarów gospodarki niż transport, daje się odczuć niecierpliwe oczekiwanie firm na nową perspektywę finansową. Przykładem tego może być „Spotkanie ekosystemu badawczo-rozwojowego PKP na potrzeby Europe’s Rail JU – partnerstwo dla rozwoju europejskiej kolei”. Swoją drogą była to możliwość dyskusji z obecnym dyrektorem wykonawczym Shift2Rail JU.

Podsumowując, podczas Targów TRAKO 2021 zauważalny był pośpiech i niedobór czasu na rozwinięcie wszystkich wątków podczas toczonych rozmów. Rodzi to nadzieję, że ten sektor gospodarki jest w rozkwicie, i to zarówno od strony infrastruktury, jak i taboru szynowego. Nie należy zapomnieć o wschodzących nowych technologiach, jak węglik krzemu SiC w energoelektronice pojazdowej oraz wodór do zasilania trakcyjnego.

Wszystko to odbywało się w trosce o bezpieczeństwo na kolei, czego potwierdzeniem było m.in. kilka wydarzeń pod egidą Urzędu Transportu Kolejowego. Wiodącymi przedsięwzięciami były Konferencja UTK pt. „Stan bezpieczeństwa na kolei” oraz seminaria i dyskusje zorganizowane przez specjalistyczne podmioty, traktujące o technologiach cyfrowych i systemie ERTMS (ETCS), czyli Europejskim Systemie Zarządzania Ruchem Kolejowym.

dr inż. Maciej Andrzejewski

ekspert IAS Fundacja ALTUM

 

Image by Erich Westendarp from Pixabay

FORMULARZ KONTAKTOWY

Napisz przed jakim wyzwaniem stoi Twoja organizacja? Jaki problem wymaga rozwiązania lub jaka decyzja dotycząca obecnej sytuacji jest do podjęcia i wymaga wsparcia eksperckiego?






    W czym możemy pomóc?

    * pole obowiązkowe