Ponowne budowanie bezpośrednich relacji i okazja do zawierania transakcji handlowych
W cieniu pandemii COVID-19 w dniach 21-24.09.2021 odbyły się w Gdańsku z powodzeniem 14. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2021. Z uwagi na panującą sytuację było to bardzo długo wyczekiwane wydarzenie sektorowe, zwłaszcza przy zeszłorocznym deficycie inicjatyw podobnego typu. Warto przypomnieć, że w minionym okresie tylko nieliczne organizacje branżowe decydowały się na organizację konferencji i seminariów (jako okazji do networkingu i podejmowania dyskusji merytorycznych), tym bardziej w wydaniu stacjonarnym.
Tegoroczna edycja Targów była okazją do świętowania wielu jubileuszy firm, od lat funkcjonujących dla dobra społeczeństwa (przewoźnicy kolejowi wraz z dostawcami nowych i zmodernizowanych pojazdów szynowych). Uwagę zwróciły „doraźne konsorcja” niektórych przedsiębiorstw i wspólne premiery opracowanych rozwiązań technicznych. Oprócz pewnych powiązań kapitałowych z pewnością decydującym aspektem w kwestii współpracy była dobra wola Zarządów firm, co może świadczyć o chęci wspólnego komunikowania o polskiej myśli technicznej.
Jeśli mowa o firmach to coraz śmielej przekonują się one do działań B+R+I. Od okresu liderowania jednostek naukowych przeszliśmy do systemowej dominacji przedsiębiorców w zakresie sięgania po dofinansowanie z różnego rodzaju funduszy UE (poprzez wsparcie Instytucji Pośredniczących). Jak wynika z doświadczenia zespołu Fundacji Altum zebranego w ramach coachingu i doradztwa, nota bene z innych obszarów gospodarki niż transport, daje się odczuć niecierpliwe oczekiwanie firm na nową perspektywę finansową. Przykładem tego może być „Spotkanie ekosystemu badawczo-rozwojowego PKP na potrzeby Europe’s Rail JU – partnerstwo dla rozwoju europejskiej kolei”. Swoją drogą była to możliwość dyskusji z obecnym dyrektorem wykonawczym Shift2Rail JU.
Podsumowując, podczas Targów TRAKO 2021 zauważalny był pośpiech i niedobór czasu na rozwinięcie wszystkich wątków podczas toczonych rozmów. Rodzi to nadzieję, że ten sektor gospodarki jest w rozkwicie, i to zarówno od strony infrastruktury, jak i taboru szynowego. Nie należy zapomnieć o wschodzących nowych technologiach, jak węglik krzemu SiC w energoelektronice pojazdowej oraz wodór do zasilania trakcyjnego.
Wszystko to odbywało się w trosce o bezpieczeństwo na kolei, czego potwierdzeniem było m.in. kilka wydarzeń pod egidą Urzędu Transportu Kolejowego. Wiodącymi przedsięwzięciami były Konferencja UTK pt. „Stan bezpieczeństwa na kolei” oraz seminaria i dyskusje zorganizowane przez specjalistyczne podmioty, traktujące o technologiach cyfrowych i systemie ERTMS (ETCS), czyli Europejskim Systemie Zarządzania Ruchem Kolejowym.
dr inż. Maciej Andrzejewski
ekspert IAS Fundacja ALTUM
Image by Erich Westendarp from Pixabay