Serdecznie dziękujemy uczestnikom Festiwalu Piastowskiego w Szwajcarii. W ramach cyklu trzech spotkań mieliśmy szansę na przybliżenie polskiej muzyki z czasów pierwszych Piastów nie tylko Polonii w Szwajcarii, a także publiczności lokalnej, która, również dzięki towarzyszącym wykładom i dyskusjom publiczność miała okazję zapoznać się z kluczowymi dla polskiej kultury i historii postaciami tej epoki. Szczególne podziękowania kierujemy do Patronów i Partnerów naszego wydarzenia.
Wykład: Muzyka w klasztorach klarysek ze Starego Sącza i Krakowa XIII-XIV wiek.
Prelegentki: dr Angela Dettling – kustosz Muzeum Aargau oraz dr Agnieszka Budzińska- Bennett – muzykolog, dyrektor artystyczna zespołu Peregrina
Czas i miejsce: Königsfelden, Windisch, kanton Aargau 27 sierpnia 2022 r., godz. 18:15
Partnerami wydarzenia było Muzeum Aargau, oddział Königsfelden
Publiczność zgromadziła ok. 60 osób, byli to głównie Szwajcarzy. Wykład odbył się w języku niemieckim. Nie było potrzeby tłumaczenia go na język polski. Streszczenie wykładu w obu językach znalazło się w bookletach festiwalowych dostępnych bezpłatnie dla uczestników.
Organizatorzy wydarzenia zadbali o dostępność miejsca, w którym realizowany był Festiwal. Kompleks klasztorny posiada duży parking z oznaczonymi miejscami dla osób niepełnosprawnych. Dojazd komunikacją miejską jest również wygodny dla osób z ograniczoną mobilnością. Kościół klasztorny, w którym odbywał się koncert i wykład ma wygodne i wystarczająco szerokie wejście, gdzie pomimo niewielkiej różnicy poziomów została ustawiona pochylnia ułatwiająca wjazd wózkiem. Dodatkowe ułatwienia zostały przygotowane dla osób niesłyszących – wśród obsługi muzeum były osoby posługujące się językiem migowym. Przejścia pomiędzy krzesłami uwzględniały potrzeby osób niepełnosprawnych. Nie było ograniczeń z wprowadzeniem psa przewodnika. Pomieszczenia sanitarne, w tym również toalety dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych znajdują się poza budynkiem kościoła, ok. 10 m. od wyjścia. Drogi i wyjścia ewakuacyjne: Kościół ma jedno głównie wejście w ścianie zachodniej. Na tej samej ścianie znajduje się jeszcze jedno wyjście ewakuacyjne. Dodatkowe umieszczone jest w ścianie północnej, koło prezbiterium kościoła.
Kolejnym elementem wydarzenia był Koncert Małopolska – Filia Praeclara – muzyka z XIII i XIV wiecznych klasztorów polskich klarysek,
Wykonawcy: ensemble Peregrina, Bazylea pod kierunkiem Agnieszki Budzińskiej-Bennett
Czas i miejsce: Königsfelden, Windisch, kanton Aargau 27 sierpnia 2022 r., godz. 19:15
Partner: Muzeum Aargau, oddział Königsfelden
Publiczność: ok. 90 osób, głównie Szwajcarzy. Dla uczestników spotkania były przygotowane foldery z tłumaczeniami tekstów śpiewanych utworów na język polski i niemiecki.
Dziękujemy za wsparcie w zakresie promocji inicjatywy – informacje o wydarzeniach znalazły się na: Stronie Muzeum Aargau, Grupie Kulturalni w Szwajcarii, Fanpage: Blogu Mikroopowieści nie tylko ze Szwajcarii, Crescendo klasyka na Podkarpaciu, Polskiej Ambasady w Bernie, Pieśń Naszych Korzeni, Forum Alte Musik in der Schweiz, Blog Szwajcarskie Blabliblu, partner Festiwalu, przeprowadził wywiad z założycielką zespołu Peregrina.
Relacje ze spotkań znalazły się na stronie Towarzystwo Rapperswilskie oraz Polska Ambasada w Bernie.
Kolejna część wydarzenia to Wykład „Sacer Nidus, o spotkaniu i jego konsekwencjach, Ottona III, Bolesława Chrobrego i św. Wojciecha”.
Czas i miejsce: wykład odbył się on-line 3 listopada, o godz. 18:00 w formie webinarium o ostatecznym tytule „Polityczne, kulturalne i ekonomiczne znaczenie Zjazdu Gnieźnieńskiego”.
Dzięki współpracy z Polską Ambasadą w Bernie wykład był emitowany na żywo z rezydencji Ambasador Rzeczpospolitej Iwony Kozłowskiej i na kanałach social media ambasady: Facebooku i YouTube.
W spotkaniu udział wzięły:
Elżbieta Cherezińska – teatrolog, autorka bestsellerowych powieści historycznych.
Dr Agnieszka Budzińska-Bennett – muzykolog, śpiewaczka, multiinstrumentalistka, założycielka zespołu Peregrina
Moderację prowadziła Marzena Mikosz, archeolog.
W dniu spotkania obejrzało je 160 widzów, jednak dzięki zapisom w mediach takich jak Facebook i YouTube prelekcja nadal cieszy się dużą oglądalnością.
Nagranie z wykładu nadal jest dostępne w sieci:
Promocja:
Informacje o webinarium były wysyłane mailowo do Polonii przez konsulat Polski w Bernie, do dyrektorów szkół polonijnych na terenie Szwajcarii, znalazły się również na popularnych grupach i blogach polonijnych:
Szwajcarskie BlaBliBlu
Kulturalni w Szwajcarii
Polacy w Szwajcarii
Fanpage Elżbiety Cherezińskiej
Koncert Wielkopolska Sacer Nidus – Święte Gniazdo, pieśni o Bolesławie Chrobrym i św. Wojciechu w wykonaniu Ensemble Peregrina pod kierunkiem Agnieszki Budzińskiej-Bennett kończył cykl wydarzeń Festiwalu Piastowskiego w Szwajcarii.
Odbył się 13 listopada 2022 r., godz. 13:45, kościół Herz Jesu w Zurychu Wiedikonie
Partnerem spotrkania była Polska Misja Katolicka w Zurychu
Publiczność zgromadziła ok. 160 osób, głównie Polonia. Dla uczestników spotkania były przygotowane booklety z tłumaczeniami tekstów śpiewanych utworów na język polski i niemiecki.
Dostępność i drogi ewakuacyjne: Koncert odbył się w Kościele, do którego prowadzi wygodny podjazd dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Umieszczony w drzwiach mechanizm automatycznego otwierania drzwi ułatwiał wejście do środka osobą z ograniczoną mobilnością. Dodatkowym ułatwieniem były szerokie przejścia pomiędzy ławkami. Brak ograniczeń dla osób niewidomych.
Koncert do 3 listopada był promowany wspólnie z webinarium, a po 3 listopada samodzielnie, dzięki takiemu działaniu wydarzenie osiągnęło większą liczbę odbiorców.
Głównym kanałem promocji były listy mailingowe:
Polskiego Konsulatu w Bernie
Polskiej Misji Katolickiej
Własne zespołu Peregrina i producenta Festiwalu
Informacje i zaproszenie na koncert pojawiły się:
podczas webinarium
na imiennych zaproszeniach wysyłanych przez Ambasadę RP do przedstawicieli Polonii z okazji 11 listopada.
Na portalu Kulturalni w Szwajcarii
Na Blogu Szwajcarskie BlaBliBlu
Fanpage ensemble Peregrina
Realizacja Festiwalu Piastowskiego 2022 znacząco przyczyniła się do przypomnienia o polskiej historii i kulturze, była wyrazem dbałości o budowanie dumy narodowej, budowanie dobrego wizerunku Polski oraz polonii za granicą. Dzięki wskazanym działaniom budowana jest tożsamość narodowa, przywiązanie do polskości środowiska polonijnego, chęć dzielenia się kulturą i tradycją z otoczeniem, pielęgnowanie polskich wartości. Wydarzenie dało możliwość nauki historii przez muzykę, przeżycie „muzycznej podróży w czasie” do najstarszych dziejów Polski i jej najważniejszych regionów, prezentację najstarszych polskie zabytków muzycznych w interpretacji międzynarodowego zespołu. Istotnym elementem przy organizacji przedsięwzięcia było budowanie relacji międzynarodowych, wzmacnianie polskiego „soft power”.
Projekt finansowany ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2022